Wandelen in straten net om het hoekje (en wat verder)!

Naar een idee van Karolien Verborgh en Eva Brumagne.

Wandelen is gezond, helpt om te ontspannen en biedt een vakantiegevoel. En bovendien, je kan dit beleven vlakbij!

In deze fiche ontdek je hoe je alleen of met vriendinnen op stap kan gaan in je eigen buurt. Eens even de toerist zijn in je eigen woonwijk. Neem het stratenplan van jouw gemeente, dorp of stad ter hand en ga op stap. Wedden dat de straten rondom je woning je kunnen verrassen?

Wat heb je nodig?

  • Een plan van je stad of gemeente. Indien je in een grote stad woont dan beperk je de wandelingen best tot het centrum. Je kan eventueel zelf een cirkel trekken op het plan waarbinnen je al de straten afwandelt. Een plan kan je vinden bij een toeristische dienst of bij het stads- of gemeentekantoor en is meestal ook gewoon gratis.
  • Een fluostift. Daarmee markeer je elke straat die je doorwandelt.
  • Een stevig paar schoenen.
  • Kleding die weersbestendig is.
  • Een flesje water.
  • Fijne compagnons is een absolute meerwaarde, maar je kan dit ook alleen doen.

Hoe ga je te werk?

  • Je spreekt best een periode af en hoeveel keren per week je gaat wandelen. Voor een grote stad kan die periode een gans jaar zijn, voor kleinere steden of gemeenten wellicht minder. Het is belangrijk om er een tijdlimiet op te plakken. Dat geeft extra motivatie om je stapschoenen aan te trekken.
  • Speel het spel eerlijk. Wandel elke straat af van begin tot einde. Ook de straten die je heel bekend zijn en waar je wellicht al duizenden keren bent doorgelopen. Heb je de straat afgewandeld dat markeer je de straat met fluostift. Wanneer je maar een bepaald deel van de straat hebt afgewandeld dan markeer je ook enkel het gedeelte dat je gewandeld hebt.
  • Je kan telkens vanaf een zelfde plaats vertrekken (een centrale plaats of vanuit je thuis). Dat kan maken dat je sommige straten telkens opnieuw bewandeld en dat je soms al een tijdje onderweg bent voor je aan een nieuwe straat begint. Vertrek je vanuit een centrale plaats dan kan je uitwijken naar de verschillende windstreken.
  • Spreek ook goed af hoe lang je de wandeling van de dag wilt maken. Gaat het om een toertje van een half uurtje of stap je een paar uren?
  • Een belangrijke tip is de verste straten niet tot helemaal op het einde te laten. Als de tijd begint te dringen en je hebt alleen nog maar “verre” straten om af te stappen, dan vraagt het best wel wat doorzettingsvermogen om die nog af te werken. Mik dus geregeld op een verre wandeling zodat je op het einde niet alleen nog verre wandelingen moet afwerken.
  • Je kan ook spelen met deze wandeling en met verschillende bubbels werken. Elke bubbel kan dan een gedeelte van het stratenplan afwerken. Dat kan met bubbels die op hetzelfde moment vertrekken of met een soort doorschuifsysteem. Met verschillende kleuren kunnen de afgewandelde straten gemarkeerd worden.

Wat maakt deze wandeling extra aantrekkelijk?

Het is ook een manier om aan een moeilijke periode #corona toch iets toe te voegen dat bijzonder is en verbinding kan maken. Trek foto’s van jullie wandeling, zet ze op Facebook of bezorg ze aan de vrijwilliger in jouw groep die jullie Facebook groep beheert. Een klein verslagje in jullie Femma nieuwsbrief kan ook anderen enthousiast maken.

Onderstaande tips komen van de 2 Femma wereldvrouwen, Karolien en Eva, die de wandeling hebben uitgedacht en volledig hebben afgewerkt in het centrum van Leuven.

  • Het is geweldig om op deze manier stukjes van je eigen stad of dorp te ontdekken. Door alle straten af te wandelen ontdek je nieuwe buurten, bijzondere plekjes, parkjes die je nog nooit eerder in liep, …
  • Tijdens de wandeling, vooral wanneer je over de kaart hangt om een straat te markeren, word je vast en zeker getrakteerd op leuke gesprekken met voorbijgangers die curieus zijn naar wat je aan het doen bent.
  • Speel ook een beetje Sherlok-Holmes en zoek naar binnenpaadjes die je nog niet kende en buurten met elkaar verbindt. Zo ontdek je verborgen huizen, parkjes, winkeltjes.
  • Let ook op de straatnamen en wellicht ontdek je dan ook dat maar weinig straten naar vrouwen zijn genoemd. Doe hier iets aan en signaleer het aan het stadsbestuur.
  • Op deze manier wandelen is ontspannend en spannend tegelijk. Het is een beetje ‘spelen’ voor volwassenen.

Download hier de handleiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *